Dieetpraktijk erde

Nieuws

Een nieuw seizoen is begonnen en we kunnen ook nu nog genieten van heel veel herfstsmaken en voedingsstoffen. 

De herfst is het seizoen van de mooie kleuren en melige groenten, deze groenten bevatten ook nuttige voedingsstoffen die je nu kan gebruiken.

Hier enkele tips!

  • Tip 1: gebruik de melige groenten als zetmeelbron op je bord, zo beperkt je de directe brandstof.

Melige groenten zijn aardappel, aardpeer, bataat (zoete aardappel), pastinaak en pompoen.

  • Tip 2: Vul de hoeveelheid melige groenten aan met minstens evenveel of dubbel zoveel niet melige seizoengroenten, warm of koud. Bij kouder weer genieten warme groenten de voorkeur.
    • Koud: Seizoenrauwkost november; bloemkoolroosjes, knolselder geraspt, koolraapschijfjes, raapjes, rammenas, rode biet, rodekool geraspt, ui, veldsla, venkelstukjes, winterpostelein, witlof, witte kool geraspt, wortel.
    • Warm: op de website van Velt vindt je de overige inheemse seizoengroenten voor warme en koude bereidingen.

Diëtiste

Kristel De Vylder

RIZIV  5.60900.51.601

Filosofie

'Een dieet is een voeding die aan een specifieke leefregel voldoet' 'Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord 'diatia', hetgeen zoveel betekent als leefregel' 

Een dieet is een samenstelling van voedingsmiddelen. Deze kan aangepast zijn om bepaald doel te bereiken. Vaak wordt een dieet aangepast om de energiewaarde van de maaltijd te verlagen, of juist te verhogen. Daarnaast kan een dieet ook gericht zijn op het weren van bepaalde voedingsmiddelen. Dit kan zijn uit medische, ideologische dan wel religieuze redenen. Het samenstellen van een dieet dat afgestemd is op een individu is het beroep van een diëtist. (Wikipedia)