Dieetpraktijk erde

DE ALLERBESTE WENSEN VOOR 2020 !

restaurant en feesttips

Onderstaande tips kunnen helpen om ook na de feestdagen fit en gezond te blijven en zeker je gewicht onder controle te houden. Immers, we wensen toch het effect van alle inspanningen te kunnen behouden.

Vóór het feestje

  • Vertrek niet met lege maag. Zorg dat de voorgaande maaltijd of tussendoortje gezond is.

Tijdens het feestje

  • Beperk de consumptie van alcohol en suiker-bevattende dranken.
    Zet het glas water of de tas thee dichterbij het hand waarmee je normaal je glas neemt.
  • Beperkt de aperitiefhapjes tot 2 à 3 stuks.
  • Neem geen extra geserveerd brood.
  • Neem als voorgerecht iets met groenten zoals soep of salade.
  • Kies als hoofdschotel bij voorkeur vis, gevogelte of wild, tofoe, vegetarische filet of mager vlees. Gegrild vlees en gestoomde vis bevatten minder calorieën.
  • Verkies als bijgerecht een portie extra groenten.
  • Wens je als bijgerecht koolhydraten, kies dan voor melige groenten zoals pastinaak, pompoen, bataat, aardpeer, aardappel of puree ervan of voor een kleine portie rijst of pasta.
  • Beperk warme roomsaus of lichte dressing tot 2 à 3 soeplepels. Vraag of het mogelijk deze apart op te dienen.
    Beperk mayo, olie of boter tot 1 soeplepel.
  • Als dessert kan ook een tasje thee of koffie met iets klein.
    Kies anders voor een dessert dat de vertering bevordert zoals sorbet, fruit, 1 bolletje ijs.
    Neem bij een dessertbuffet max. 2 à 3 eetlepels calorierijkere soorten.

Extra tijdens het eten:

  • Eet langzaam, kauw goed, converseer en geniet.
  • Neem af en toe een paar slokken water.
  • Leun eens naar achter of sta eens recht om het eten wat te laten zakken en de verzadiging te bevorderen.

Na het feestje

  • Drink de dagen nadien voldoende water.
  • Neem een licht eiwitrijk ontbijt zoals (soja)yoghurt of platte kaas en/of fruit.
  • Indien je je gewicht neemt, doe dit dan pas 2 ochtenden na je feestje.
  • Volg je een dieet? Volg het dan zo snel mogelijk terug heel goed, de eventuele bijgekomen kilo('s) bevatten meestal ook een deel vocht en kunnen er binnen de 2 dagen terug af zijn.
  • Laat je niet ontmoedigen, deinen op de golven van activiteiten is normaal en ga je teveel naar de ene kant, moet je nadien weer terug naar de andere kant om je evenwicht te behouden, dat is ook normaal.

Fijne Feestdagen !

Hier ook de link naar de EQ3 Feestrecepten om extra ideetjes op te doen voor de feestdagen.

Ga naar EQ3/recepten en selecteer bij 'Zin in' -> 'Feestrecepten'. Verder kan je ook uitfilteren op type gerecht, kcal pp en bereidingstijd.

Diëtiste

Kristel De Vylder

RIZIV  5.60900.51.601

Filosofie

'Een dieet is een voeding die aan een specifieke leefregel voldoet' 'Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord 'diatia', hetgeen zoveel betekent als leefregel' 

Een dieet is een samenstelling van voedingsmiddelen. Deze kan aangepast zijn om bepaald doel te bereiken. Vaak wordt een dieet aangepast om de energiewaarde van de maaltijd te verlagen, of juist te verhogen. Daarnaast kan een dieet ook gericht zijn op het weren van bepaalde voedingsmiddelen. Dit kan zijn uit medische, ideologische dan wel religieuze redenen. Het samenstellen van een dieet dat afgestemd is op een individu is het beroep van een diëtist. (Wikipedia)